O meni

Moja fotografija
Slovenia
Po poklicu sem krajinska arhitektka, v srcu pevka. S svojim delom želim na vse druge ljudi prenašati sporočilo: »Pozitivnost, odgovorno delo, čudenje in ljubezen. To je vsebina, ki naj napolni moje in tvoje srce!« (foto: Janez Kotar)

ponedeljek, 4. marec 2013

Z domačega vrta na krožnik

Prihaja pomlad! V marčevski številki revije Moj mali svet (izdaja ČZD Kmečki glas, d.o.o.), pri kateri sem redna sodelavka, smo objavili članek z naslovom Z domačega vrta na krožnik. Tukaj je nekaj vsebine iz članka, pripravljam pa tudi razširitev v obliki predavanja, ki bo menda prav kmalu.

Sadje in zelenjava z domačega vrta vsebujeta veliko več hranilnih snovi kot uvožena in predelana hrana. Kdor želi, naj z veseljem vrtnari, saj so možnosti za to dejavnost neskončne, čeprav tudi tukaj velja, da se »brez muje še čevelj ne obuje«. Prav zaradi tega bi vam radi najprej čestitali za vse vaše dosedanje vrtnarske dosežke, tistim brez izkušenj pa vlili poguma, da se nečesa takega lotite prav to pomlad. Začnete lahko že na okenski polici. Tako imenovano urbano vrtnarjenje je v tujini z razlogom pravi hit in marec je ustrezen čas za načrtovanje nečesa novega tudi pri vas doma.

»Kuhinjski vrtnar« je nekdo, ki prideluje zelenjavo, zelišča in sadje na domačem vrtu za potrebe lastnega gospodinjstva. Vse pridelke sproti skrbno pripravi za domačo rabo v kuhinji, pri tem pa izbor rastlin za na vrt uskladi z željami vseh članov gospodinjstva. »Kitchen gardening« (dobesedni prevod: kuhinjsko vrtnarjenje) ni le dejavnost, ki se ukvarja s pridelavo na domačem vrtu, temveč poleg različnih možnosti shranjevanja doma pridelanih živil podaja tudi preizkušene in nove recepte za sestavo zdravih in okusnih obrokov.

Kako načrtovanje uporabnega dela vrta sploh začeti?
Vprašajmo se, kaj radi jemo. Izhajamo lahko tudi iz jedilnika zdrave prehrane, ki je bila naša novoletna zaobljuba, pa smo se do sedaj le stežka zares odločili za zdrave in uravnotežene obroke. Pri načrtovanju bodite pozorni na to, koliko časa lahko namenite vrtnarjenju in hkrati upoštevajte primerne količine predvidenih pridelkov glede na domače potrebe (za priporočila glej tabelo).

Slika levo: Priporočila Miše Pušenjak glede obsega sajenja zelenjave (zbrano v tabelo iz knjige Zelenjavni vrt, 2007)

Vrt bo najlepši, če bomo med seboj kombinirali zelenjavo, cvetlice in zelišča ter vse druge nam drage rastline. Ne pozabite, da lahko z malo truda prav na domačem vrtu pridelate najbolj poceni, svežo, zdravo in okusno hrano. Take hrane ne dobite nikjer drugje.


Več: revija Moj mali svet, številka 03, letnik 45/2013

2 komentarja:

  1. Tole se pa sliši ultra fajn ideja. Jaz bi rada začela z baziliko, drobnjakom in še kakšno začimbo. Sem pa totalni začetnik. :) Mi lahko poveš, bo ohranjanje teh začimb pri življenju težko in ali lahko z gojenjem začnem šele maja?

    Lp,
    Renata.

    OdgovoriIzbriši
  2. Ojla, Renata!

    Baziliko, drobnjak in ostala zelišča lahko za začetek gojiš kar v loncu na sončni okenski polici in seveda lahko začneš kadarkoli, maja ne bo prepozno. Svetujem ti, da si priskrbiš sadike (za začetek je morda gojenje od semena dalje nekoliko težje). Brez problema lahko z mojega vrta sestaviva tak mali nasad, kjer bo vse potrebno, da bodo tvoje jedi še bolj okusne. Naloga zelišč v kuhinji je prav v tem: doma pripravljene zdrave obroke naredijo privlačne na pogled in popestrijo njihov okus.

    Za "ohranjanje pri življenju", kakor praviš sama, tak nasad ne bo potreboval nič drugega kot veliko sonca in redno zalivanje.

    Lep pozdrav,
    Kristina Angelika

    OdgovoriIzbriši